Fortsættelse af: “Den sunde livsstil”.

 

Først helt grundlæggende, så er der lige nogle definitioner vi skal have styr på.

Hvad er en vane?

  • Ubevidst adfærd, som udføres gentagende gange per automatik
  • Automatisk adfærd, – ofte ureflekteret
    • Svare til at slå autopiloten til.
  • Adfærd som ikke opstår for at tilfredsstille behov
  • Adfærd som aktiveres af bestemte situationer
    • eks. at have den samme rutine hver morgen – at tage et bad før morgenmaden spises eller at vende sig selv til at
      spise slik foran fjernsynet efter en hård dag.

OBS: Det er vigtigt at være opmærksom på, at en vane ofte forveksles med en fristelse.

Hvad er en fristelse?

  • Bevidst adfærd, men som kan føles ude af kontrol
  • Adfærd som opstår for at tilfredsstille behov
    • Vil medføre nydelse med det samme eller på kort sigt, men som man senere vil fortryde af forskellige årsager.
  • Adfærd, hvortil man føler sig ambivalent (Tanker for og imod adfærden)
  • Adfærd som aktiveres af visuelle faktorer
    • eks. at tage ud og shoppe og blive fristet af slik ved kassen i supermarkedet eller at blive fristet til at smide sig i sofaen efter en lang dag på jobbet i stedet for at gå i gang med aftensmaden.

 

 

Tid til at implementere nye sundere vaner?TEST til vurdering af, om en adfærd er udført på baggrund af en vane eller en fristelse:

  • Når en adfærd bliver udført på baggrund af en vane vil resultatet blive evalueret EFTER udførelsen, hvorimod ved en fristelse vil resultatet blive evalueret FØR udførelsen.
    • eks. ved en fristelse vil man opleve at vurderingen af adfærden forekommer før udførelsen: ”jeg burde ikke sætte mig hen foran fjernsynet, men jeg er træt og har brug for at slappe af”, hvorimod ved en vane ville man først have overvejelsen efterfølgende, når man allerede sidder foran fjernsynet!

 

  • OBS: Vær opmærksom på, at samme adfærd både kan fremstå som en vane eller fristelse – måske er vanen blevet skabt fordi der er blevet ageret på fristelsen tilpas antal gange eller modsat, hvis adfærden stadig er en fristelse og fortsat udføres gentagende gange, vil den måske udvikle sig til at blive en vane.

 

Overvej / vurder nu om din adfærd er en vane eller en fristelse.

  • Brug testen og afgør, hvornår i udførelsen du stopper op og overvejer din adfærd?
    • FØR eller EFTER?

 

Fortsættelse følger……

Please follow, like and share on:
error
Anja

One thought on “1) Processen at implementere sundere vaner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.