Nudging – vejen til en sundere livsstil

Nudging

På trods af, at de fleste mennesker har en stor viden omkring sundhed samt en masse redskaber til at kunne etablere den sunde livsstil, så er tendensen at vi ofte spiser impulsivt – baseret på stress, vaner, fristelser og følelser.

Som mennesker hader vi regler og restriktioner og vil gøre alt for at bevare det frie valg. Det er her nudging bliver aktuelt, idet at nudging er en metode til at få mennesker til frivilligt at gøre det, som er godt for dem.

Nudging defineres ved: ”Et kærligt puf”, som kan hjælpe os til at træffe de ”rigtige” / mest hensigtsmæssige beslutninger.

Nudging er først fornylig blevet forbundet med vægttab. Modsat mange andre redskaber handler nudging ikke om specifik kost, de rigtige mængder og masser af motion, men har fokus på at ændre din spiseadfærd ved f.eks. størrelsen på service, små posters og køkkenindretning.

Nudging handler om at ændre sine omgivelser frem for at ændre på sig selv. Ved blot at lave nogle små ændringer i sine omgivelser, kan man påvirke sine ubevidste handlinger i en forudsigelig retning.

 

NUDGE DIG SELV

  • Byt rundt på varerne og opsætningen i dit køleskab.
    • De hensigtsmæssige fødevarer skal stå forrest og i øjenhøjdeFullSizeRender
    • Gem smør, fløde, mayonnaise osv. ind bagerst i køleskabet eller ned i en skuffe.
    • Skræl gulerødderne og stil dem i vand
    • Gør de gode valg let tilgængelige.
  • Sæt små posters op med søde/sjove bemærkninger, påmindelser eller billeder
    • Tag trappen
      • i stedet for elevatoren
    • Hæv bordet – varier arbejdsdagen med at stå op
      • i stedet for at sidde på stolen
    • Drik vand

Ved nudging øges din bevidsthed og du vil derfor i de fleste tilfælde blive opmærksom på og overveje din adfærd.

Ved at bruge nudging i dit hjem samt være opmærksom på det når du handler, så bliver dine valg mere bevidste.

 

Selvkontrol er en begrænset faktor

Vi har ikke energi til at være 100 % bevidste hele tiden, idet selvkontrol og viljestyrke er en begrænset faktor. Det er derfor afgørende at der vælges ET fokus.

På den positive side er viljestyrke som en muskel og kan derfor trænes, hvilket vil sige at den med tålmodighed og langsom træning kan styrkes.

”Rom blev ikke bygget på en dag”, så start småt og med et projekt af gangen, indtil adfærden begynder at blive en vane.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.