Skyr, æg eller havregryn??

Jeg er personligt stor modstander af restriktive kostplaner med angivelse af specifikke fødevarer, præcise mængder, ja sågar hvornår man skal spise. Det kan godt være at det fungere for de få, men jeg tror ikke på, at det er løsningen for de mange og bestemt ikke holdbart i længden!
Når det er sagt, så har min mening om kostplaner ændret sig en smule på det seneste.

 

Spiser du passende mængde? 

Jeg har nemlig rigtig god erfaring med at mine klienter følger en kostplan med anbefalinger og guidelines de første 6 uger af deres forløb. Dette giver dem en forståelse for og et indblik i, hvor store mængder er hensigtsmæssige i forhold til deres mål.

Spiser du den rigtige kost?

Kostplanen er specialiseret til hver enkelt, lavet med hensyn til deres livsstil og individuelle præferencer.

Der er ikke noget, som er mere rigtigt at spise end andet! Er man vant til at spise skyr, æg eller havregryn til morgenmad, så er der ingen grund til at ændre på det. Det vigtige er at få styr på passende mængder.

Mine kostplaner

Mine kostplaner er lavet med forslag og mulighed for variation.

Mit formål med en kostplan er ikke at bestemme hvad mine klienter må og ikke må spise, men derimod at give dem kendskab til hensigtsmæssige mængder af, hvad de i forvejen spiser.

Er det 2 eller 4 stykker rugbrød, som er mest passende til frokost? Er 1,5 dl havregryn fint til morgenmad eller skal der øges til 3 dl.?

Et morgenmåltid kunne f.eks. se således ud:

  • 250 g skyr (0,2 %) / 2 æg / 200 g hytteost (1,5%) / 125 g kylling
  • 25 g nødder / 25 g kerner / 25 g pesto / 50 g ost (45 +)
  • 150 g bær / 200 g grøntsager

     

    Kostplanen skal ses som en ramme, hvori man selv kan være kreativ.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.