Fjern håndjernene og opnå varigt vægttab!

Kan du nøjes med 1/2 pizza eller rydder du tallerkenen?

Højtider, hygge hos venner og familie samt restaurant besøg behøver ikke nødvendigvis modvirke dit vægttab. Man kan sagtens tage på restaurant eller spise hos venner eller familie, så længe man er bevidst omkring hvor meget man spiser, samt hvad man vælger.

Vær opmærksom på, at fødevarer, som f.eks. pizza, burger, pomfritter, is, chips, osv., ikke feder mere end andre! Man skal dog være opmærksom på, at disse fødevarer indeholder store mængde kalorier og tæller derfor hurtigt op i kalorieregnskabet.

Pizza er IKKE no-go, men kan man nøjes med at spise ½ pizza i stedet for en hel og måske supplere med grøntsager, sparer man en del kalorier. Derved har man også pizza til to dage – win win 🙂

Det samme er gældende for f.eks. Marabou-chokoladen, kan man nøjes med at spise 4 stykker, vil man kunne have fornøjelsen af pladen flere dage og samtidig spare på kalorierne den pågældende dag.

 

 

Vægttab uden streng kostplan, restriktiv kost og medbragt madpakke.

Som nævnt i et tidligere indlæg, ser jeg brugen af kostplan, som et super redskab til at give mine klienter en forståelse for, hvor meget mad der er hensigtsmæssigt at spise. Planen skal ikke bruges til at angive specifikke fødevarer, men mere simpelt til at give et indblik i passende mængde.

Spiser du mindre end du forbrænder, vil du opnå et vægttab!

Det handler om at balancere sit indtag over en hel dag og selvfølgelig også i løbet af ugen, så man samlet ligger i et passende kalorieunderskud.

Sæt ikke dig selv i håndjern!

Jeg erfarer, at noget af det som fungerer rigtig godt for mange af mine klienter. Er vores snakke omkring, hvordan de kan tilpasse og justere deres kost i forhold til hverdagens travlhed? – familielivet? – sociale sammenhænge? – højtider? – restaurantbesøg? osv.

Det er ikke nødvendigt, at du sætter dig selv i håndjern for at opnå et vægttab! Eller isolerer dig selv fra omverdenen for at undgå fristelser og forhindringer på din vej.

Mange ser det at skulle ud og spise, som en stor forhindring for deres vægttab. Og undgår derfor helst at tage afsted eller medbringer madpakker for at holde sig på planen. Denne tilgang ikke er holdbar på sigt, da man kun kan leve sådan i en begrænset periode.

Tag hellere udfordringerne hen af vejen og håndter dem på bedste vis! Vær bevidst omkring dit indtag og træf aktive valg i den givende situation.

 

Kalorieregnskabet

Skal man til stor fødselsdagsmiddag en aften, kan man med fordel være på forkant med kalorierne ved at spise lidt mindre i løbet af dagen. Og omvendt, hvis man har spist en stor frokost eller fået et stykke kage til eftermiddag, kan man med fordel spise en mindre portion til aftensmad.

Man skal se det lidt som et omvendt regnestykke, hvor man har x-antal kalorier, som man må indtages i løbet af en dag. 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.