Spis ordentligt, vær bevidst og stress af!

Kursus, uddannelse og certificeringer prioriteres højt!

Det er vigtigt for mig hele tiden at blive bedre, opnå ny viden og udvikle mig. Jeg har taget så meget ny viden med hjem fra weekendens kursus i London. Det har været en smule overvældende og skal lige behandles, evalueres og arbejdes igennem inden jeg har overblik over mit udbytte.

5 ting, som jeg gerne vil give videre til jer:

  • Stress kan være mange andre ting end at have for meget at se til!

    • Vores omgivelser (Miljø), de mennesker vi omgiver os med (Socialt), den mad vi spiser (Kemisk), de produkter vi smører på huden (Kosmetisk), når vi træner (Fysisk), de bekymringer/overvejelser vi har der involverer penge (Økonomisk) etc.

Kroppen påvirkes hele tiden af forskellige stress faktorer og det er en naturlig del af livet. Stress er ikke dårligt eller farligt, – vi kan ikke undgå det / SKAL ikke undgå det. Det er først når stress bliver en kronisk tilstand, at det er problematisk. Alle disse stress faktorer skal kroppen derfor gerne restituere fra.

  • Afstresning / restitution er afgørende for optimal sundhed.

    • Det er meget individuelt, hvordan man restituere. Mange tror at der slappes af, når man kommer hjem fra arbejde og smider sig i sofaen med fjernsynet tændt. Men kroppen og sindet stresser IKKE af ved at sidde i sofaen.
    • Stimulering af kroppen er nødvendigt!
      • Eksempler på måder, hvorpå man kan reducere: i naturen, i godt selskab (socialt), med meditation, med foam-roling, i sauna, på en gåtur etc.

Det er vigtigt at være bevidst omkring hvordan man helt personligt stresser af. Det er kun dig der ved, hvad der fungerer for dig!

 

  • Mad er information til kroppen.

    • Cellerne modtager meddelelserne og sendere det videre i kroppens avancerede og imponerende system. Det er derfor en god ide at fokusere på kvaliteten af sin mad!
    • Samtidig er det afgørende at variere sine fødevare.
      • Mange af os har tendens til at spise det samme igen og igen. Herved får kroppen konstant de samme informationer.

 

  • En kalorie er IKKE kun en kalorie.

    • Jo, som en enhed er dette gældende. Men det er individuelt og vidt forskelligt, hvordan vi fordøjer, nedbryder, omdanner, optager, eliminerer og tolererer de kalorier vi spiser.

 

  • Alle fødevarer “snakker” til insulin.

    • Insulin er vores lagringshormon. Og er det eneste hormon, vi bevidst kan kontrollere og påvirke! Dette kan vi gøre f.eks. med kost, søvn, træning, stress etc.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.