Tips til at komme igennem julemåneden uden badevægten siger +5 kg.

Plejer du at tage 5+ kilo på i december? Og går du med tankerne om, at sidste år skal være sidste gang det skete?

 

Vi er netop gået ind i julemåneden, hvilket for mange betyder et stort indtag af julemad, risengrød, æbleskiver, småkager, chokolade og marcipan.

OBS: Det er muligt, også for dig, at komme igennem december uden at tage 5 kilo på.

OBS: Inden du melder afbud til alle julefrokosterne, laver planer om selv at medbringe madpakker eller forbereder dig selv på en december uden chokolade, småkager, æbleskiver og gløgg. 
Vil jeg gerne komme med lidt tips og tricks til at komme igennem julemåned uden vægtøgning.

 

Tips en 4’er

1. ”Spar sammen” og gør plads!

Jeg bruger gerne ordet balance, men en af mine klienter brugte ”spare op”, hvilket jeg synes beskriver min anbefaling bedre.

For at vedligeholde sin vægt handler det om at balancere sit samlede kalorieindtag over en hel dag, så man ikke kommer til at ligge i kalorieroverskud.

Idet traditionel julefrokostmad er ret kalorieholdigt, er det hensigtsmæssigt at spare på sine kalorier i løbet af dagen, så der er flere at bruge om aftenen.

 

2. Vær på forkant med dit indtag af grøntsager

(Spis 600 gram grøntsager).

De fleste julefrokoster har ikke det største udvalg af grøntsager. Derfor kan det være en fordel at spise nogle grøntsager eller en lille salat inden afgang.

På den måde er man ikke ”hundesulten” når man ankommer og har fået lagt en god bund, som kan medvirke til at indtaget af den kalorieholdige julemad bliver mindre.

 

3. Spis kun en portion

Julefrokost består gerne af en kold forret, varm hovedret og så dessert. Udvalget er stort og man kan have tendens til at tage 2 eller 3 portioner. Herved får man hurtigt indtaget en stor mængde mad.

Ved at begrænse sig til at tage 1 gang af hver ret, kan der også blive plads til en småkage og lidt konfekt.

 

4. Prioriter din daglige motion

(minimum 30 minutter om dagen)

En anden måde at gøre lidt ekstra plads til julemaden er ved at motionere. Sørg for at få minimum 30 minutters motion om dagen, det kan opnås på mange måder: gåtur, løbetur, svømning, cykling, styrketræning osv. Mere motion giver mere plads J

Det kan anbefales at komme afsted fra morgenstunden, det giver dig en fantastisk start på dagen.

Lykkedes det ikke at komme afsted før julefrokosten, er det alletiders undskyldning for at komme ud og se byens smukkes julepynt og lys.

 

Jeg ønsker jeg alle en rigtig dejlig julemåned 😀 

Billedet er fra 2011, hvor jeg var i Tanzania hele december

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.