Den bedste måde at opnå vægttab?

Kostplan eller livsstilsændring

Kostplan giver hurtige resultater, hvis man kan finde ud af at holde sig til den.

Livsstilsændring, med fokus på ændring af vaner og det at træffe bevidste valg, giver langvarige resultater.

Når det er sagt, så erfarer jeg at en kombination af de to kost-tilgang fungerer rigtig godt!

 

Kostplan tilpasset til klienten

Mine klienter får ved forløbets start tilbuddet om at få lavet en kostplan. Kostplanen laver jeg med udgangspunkt i deres nuværende kost og livsstil, for at gøre det nemmest muligt for dem at følge.

Jeg anbefaler gerne at mine klienter følger en kostplan de første 6-8 uger. Herved får de et indblik i hvordan måltiderne mest hensigtsmæssigt skal sammensættes, samt hvilken mængde mad der er passende i forhold til at opnå deres mål.

Vi snakker løbende omkring de udfordring de møder og erfaringer de gør sig.

Inden de stopper hos mig, er det vigtigt, at de føler sig klar til at ”stå på egne ben” og ikke længere er styret af kostplanen.

 

 

Fra kostplan til bevidste valg (Ditte’s 20 ugers forløb)

Første 10 uger i forløb

Min klient Ditte startede med at følge en kostplan, meget slavisk. Hun takkede nej til alle sociale arrangementer, for at undgå fristelser og eventuelle udfordringer derudover gik en tur på minimum 30 minutter hver dag.

Dette resulterede i, at hun smed 10,3 kg på 10 uger!

Hvilket er super imponerende og virkelig flot 🙂

 

Efterfølgende 10 uger i forløb

Med 10 uger tilbage var det vigtigt for mig, at hun ikke fortsatte denne meget restriktive livsstil. Derfor tog jeg en snak med hende om, at fortsætte forløbet med mere fokus på at træffe bevidste valg og møde de forhindringer, der vil komme.

Vi aftalte i fællesskab, at hun de sidste 10 uger skulle leve mere normalt og prøve at bruge nogle af de redskaber, som hun havde fået.

 

Man kan ikke isolere sig selv fra omverdenen – derfor var det vigtigt for mig at udstyre hende de rette redskaber og god inspiration til at fortsætte vægttabet med en mindre firkantet tilgang.

De sidste 10 uger af hendes forløb var der plads til bowling og hygge med arbejdet, at drikke rødvin og tage i byen med veninderne, samt spise pizza med familien.

Denne ændrede tilgang medvirkede til at Ditte på de sidste 10 uger smed ca. halvt så meget som de første 10 uger, nemlig 4,2 kg.

Det langsommere vægttab påvirkede motivationen, men på trods af det fortrydes beslutningen ikke – tværtimod. Idet hun nu har lært hvordan hun skal fortsætte på egen hånd.

Dittes resultat opnået på 20 ugers forløb

Kalorieregnskabet

Et fokus på ændring af vaner og livsstil, kan sagtens være kompatibelt med et mål om vægttab.

Kunsten er at være bevidst om sit totale kalorieindtag fordelt over en hel dag. Samt at balancere det enten ved at ”spare op” i løbet af dagen eller ved at motionere for at forbrænde.

Vi har alle et regnestykke, som skal gå op i forhold til vores individuelle mål.

Kalorier vi indtager vs. kalorier vi forbrænder. Går regnestykket i minus – taber vi os, går regnestykket op – vedligeholder vi vægten, går regnestykket i plus – tager vi på.

Det er dog vigtigt at afstemme forventningerne, således at alle er opmærksomme på, at kortsigtede resultater opnås langsommere med fokus på vaneændring frem for at følge en kostplan slavisk.

Læs hvad Dittes siger om sit forløb her: http://anjalambek.dk/2017/11/22/ditte/

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.