Chok, det er svært at leve gluten- og laktosefrit!!!

Chok, det er svært at leve gluten- og laktosefrit!!!

 

Jeg ”tager hatten af for” og har stor respekt for dem, som lever med gluten- og laktoseallergi eller intolerance!

 

Efter selv at have eksperimenteret med en 14 dages periode fri for både gluten og laktose, er det gået op for mig, hvor mange fødevarer som faktisk indeholder disse stoffer. På trods af min ernærings-uddannelse, så er det kommet bag på mig, hvor gluten findes.

De nemme løsninger og hurtige mellemmåltider er virkelig begrænset! Alt skal laves fra bunden og forberedes.

At leve glutenfrit og laktosefrit kræver en del viden og ikke mindst bevidsthed. Afgørende er det at være opmærksom på indholdet af alle fødevarer som spises, samt ikke mindst at kunne læse varedeklarationerne.

 

 

Et personligt eksperiment / projekt.

Jeg var i oktober på et kursus i London, hvor underviserne mente, at alle burde fjerne gluten og laktose fra deres kost. Og hermed forbedre mave/tarm funktionerne, fordøjelse og sundhed.

Jeg valgte at gøre det til et personligt projekt at fjerne alle fødevare med indhold af gluten og laktose fra min kost i en periode på 14 dage. Som udgangspunkt, ikke med formålet at give afkald på gluten og laktose for evigt, men for at mærke på egen krop, hvilken effekt det ville have.

Det var for mig vigtigt at prøve det selv, før jeg eventuelt skulle til at opfordre nogle af mine klienter til at forsøge det.

 

Effekten af 14 dage uden gluten og laktose på mig!

Gluten- og laktosefri bananpandekager. Opskrift: 1 banan, 1 æg og 1 spsk. hampemel.

Jeg oplevede ikke ”en verden” til forskel på min krop. Hvilket måske er sammenhængende med at mit indtag af gluten- og laktoseholdige produkter i forvejen ikke enormt. Men vil dog mene at jeg følte mig mindre oppustet og havde bedre fordøjelse.

Mine tanker omkring dette eksperiment er, at det ikke tyder på, at jeg har en overfølsomhed overfor disse fødevarer eller ikke indtager store nok mængder til at reagerer og derfor ikke er nødsaget til at undgå dem.

Effekten af gluten-og laktosefri periode hos mine klienter.

Jeg har sidenhen opfordret et par af mine klienter, som døjer med maven og fordøjelsen, til at afprøve effekten af en gluten- og laktosefri 14 dages periode. Men super positiv effekt!

De har mærket en kæmpe forskel på deres fordøjelse, er mindre oppustet og har en bedre følelse i maven.

Efterfølgende har de så indført enten laktose eller gluten gradvist til deres kost igen, for at evaluere effekten af fødevarerne hver for sig. 

 

PRØV DET! – hvad er det værste der kan ske?? 🙂 

Hvis man har problemer med sin mave og fordøjelse, så vil jeg anbefale at man gør en indsats for at gennemføre minimum en 14 dages periode uden gluten og laktose.

Hvad har du at tabe??
  1. Hvis du kan mærke en forskel, at du får det bedre af at lade være med at spise disse fødevarer, så har du en løsning på dit problem.
  2. Hvis ikke du mærker en forskel, så har du afprøvet det og kan udelukke at du er overfølsom over for disse fødevarer på nuværende tidspunkt.

OBS: Vær opmærksom på, at det ikke er nødvendigt at give 100 % afkald på de fødevarer man reagerer på / er overfølsom over for, men blot at indtage mængder, som man kan tåle.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.