Kæmper du med vægttab? Prøver du at holde vægten stabil? Eller vil du bare gerne leve sundt. 

Lige meget hvad, så er det super hensigtsmæssigt at vælge sine kalorier med omhu! Det er vigtigt at være bevidst om sit indtag samt at træffe nogle til- og fravalg i kosten.

I forbindelse med vægttab er det afgørende at spare på kalorierne, så man dagligt kommer til at ligge i et kalorieunderskud.

Dette betyder ikke nødvendigvis, at man skal leve restriktivt og efter meget stramme regler.

Med små ændringer i kosten kan man gøre en stor forskel, som kan have positiv indvirkning på din vægt og din sundhed.

 

Tre tips, som du med fordel kan bruge næste gang du skal på restaurant:

1. Fravælg menu

(Spørg evt. om muligheden for at få erstattet dine pomfritter, kartofler eller andet, som serveres til din burger med grøntsager eller salat)

  • Herved sparer du let 25% af de kalorier, som du ellers ville have indtaget.

Se eksemplet fra McDonald’s nedenfor.

2. Vælg light sodavand frem for sodavand med sukker.

  • Herved sparer du henholdsvis 125 kcal pr. dåse og 190 kcal pr. halve liter cola.

3. Vælg en grov salat frem for en burger eller pizza.

  • Næringsindholdet er markant bedre, kalorieindholdet lavere og mætheden længere.

 

Et konkret eksempel med udgangspunkt i McDonald’s

 

BigMac menuen

Hvis man kigger på kalorieindholdet i en Big Mac, så indeholder burgeren i sig selv 500 kcal.

Bestiller man så en menu, med en mellem bøtte pomfritter (330 kcal) og en mellem Cola (170 kcal), kommer man op på et samlet kalorieindhold pr. ”Big Mac menu” på 1000 kcal.

Er du typen, som vil ”dræbe” for en Big Mac, så skal jeg ikke stoppe dig! Jeg vil dog blot gøre opmærksom på fordelen ved at vælge menuen fra, og nøjes med at spise burgeren.

 

Hvis man kigger på den lille Cheeseburger, som man sagtens kan spise en del af, før mætheden indtræffer, så indeholder den 300 kcal.

Det lyder måske ikke af meget, men en ”Cheeseburger menu” består af 2 Cheeseburgere (600 kcal), 1 mellem pomfrit (330 kcal) og en mellem Cola (170 kcal), hvilket samlet svarer til 1100 kcal.

 

Begge disse menuer svarer, for de fleste, til over halvdelen af kalorierne de dagligt skal indtage.

 

OBS: Man kan se kalorieindholdet af hele McDonald’s udvalg på deres hjemmeside.

 

Med et nærmere kig på menukortet må ærligt indrømme, at jeg blev positivt overrasket.

 

Sundere alternativer til Big Mac menuen

McDonald’s har fået et noget større udvalg af lækre sundere alternativer.

Hvilket gør det muligt at træffe et sundere valg, som er noget mere hensigtsmæssigt for folk, som kæmper med at holde vægten, gerne vil tabe sig eller har fokus på sundhed.

 

Hvis børnene, manden eller kæresten får dig overtalt til en tur på McDonald’s, så kan jeg anbefale deres ”Grønt og Groft” tiltag.

Her tilbyder de to forskelige salater, fuldkornsburgere samt frugt og gulerødder.

Billedresultat for kylling og belugalinser

Jeg er klar over, at mange ikke tager på McDonald’s for at spise salat. Skulle der være en undtagelse, så kan jeg anbefale at prøve deres salat med kylling og belugalinser. (Nicolai fik mig imponerende nok i weekenden overtalt til at købe aftensmad på McDonald’s.)

Vær dog opmærksom på, at salaten ikke skal bestilles som tilbehør til en burger, da salaterne indeholder ca. 500 kcal. Hvilket cirka svarer til et hovedmåltid.

Ligeledes vil jeg anbefale, at fuldkornsburgeren ikke bestilles med pomfritter, da den ideholder 420 kcal i sig selv.

 

Mit budskab med dette indlæg er, at man sagtens kan tage ud og spise, selvom man gerne vil tabe sig eller holde ved den sunde livsstil. Så længe man er bevidst omkring hvad man vælger på menukortet og laver nogle til- og fravalg i retningen mod at optimere sin sundhed.

 

 

 

 

 

 

Please follow, like and share on:
error
Anja

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.